Een webwinkel beginnen?

Vandaag de dag: hoe zou ik het aanpakken, een webwinkel beginnen?

Als ik nu opnieuw een webwinkel wilde beginnen, zou ik het anders doen:
Ik zou veel meer marktonderzoek doen. Ik zou me niet gek laten maken door anderen (dat iets er al is wil niet zeggen dat jij het niet beter kan!). maar ik zou wel beter willen weten wat er mogelijk is en hoe anderen het doen. Dus maak screenshots, orden ze, maak aantekeningen van wat je wel en niet goed vindt bij anderen. Vergelijk check-outs. Kijk hoe de grote webwinkels het doen. En neem die ideeën mee.
Ik zou mijn plannen tot in meer detail uitwerken. Ik geloof in learning by doing. Maar het kan geen kwaad om je plannen op papier te zetten. En het is gewoon slim om ook de financiën op een rijtje te krijgen.
Ik zou klein beginnen maar klaar zijn voor het grote werk. Klein beginnen, groot denken. Wat is er nodig om 20.000 euro om te zetten? 50.000? 100.000? Hoeveel producten en klanten zijn dat? En hoe zou je zoiets aanpakken? Door je hoofd open te stellen voor het grote verhaal, heb je ook meer kans dat het gaat gebeuren.

Ik zou met zoveel mogelijk mensen gaan praten. Praten is een investering die je jezelf kunt veroorloven. En ik zou tijd uittrekken om veel te lezen. Er zijn nu (meer dan toen) zoveel online artikelen te vinden – net als wat je nu leest. Er zijn blogs die zoveel informatie bevatten. Jij hebt de kans om beslagen ten ijs te komen! Doen. Geef jezelf die tijd.

Ik zou zo snel mogelijk een blog beginnen. Op de website (het domein) dat ik voor ogen op. Bloggen over de dingen die mijn doelgroep interessant vindt. Zelfs a ls mijn webwinkel nog niet live stond. BEGIN NU! Vandaag nog! Zo ga je waarde creeëren op je site.

Begin ook vandaag nog met een Instagram account. Je kunt echt niet zonder.
Ik zou een aantal scenario’s maken voor wat betreft de logistiek. Logistiek is een heikel punt voor een webshop. Want het kost veel energie en planning om tijdig je pakjes naar het postkantoor te brengen en te zorgen voor goede verpakking etc. Maar uitbesteden is heel duur en wordt pas bij hoge omzetten interessant.
Ik zou veel meer in de cijfers duiken. Of had ik dat al gezegd? Negeer ze niet, die cijfers. Succesvolle ondernemers worden niet succesvol door de cijfers niet te kennen.

Ik zou om hulp vragen. Ik deed alles in mijn eentje, ontdekte alles in mijn eentje, worstelde in mijn eentje. Ik was eenzaam, en ik had geen ‘soortgenoten’ om mee te sparren. Kanttekening: ben ik nog steeds niet goed in, al die jaren later…maar zou ik wel willen zijn.

En ik zou me storten op online marketing en social media…. Er zijn nog nooit zo veel kansen geweest voor webwinkeliers om vanachter hun computer zo’n grote doelgroep te bereiken op zo’n leuke, informele manier. Doen!
Tenslotte: eigenlijk heb je maar 1 indicatie van succes: verkoop. Als je 1 product kunt verkopen, kun je er 2 verkopen. Als je er 3 kunt verkopen, kun je er 10 verkopen. Wacht niet tot alles perfect is. Je omzet is de enige indicatie van succes. Stel jezelf iedere dag de vraag: wat zou ik vandaag kunnen doen om iets te verkopen? En doe dat. Liever klein beginnen en verkopen, dan groots uitpakken geen omzet weten te draaien.

Bron: Elja Daae
Website: https://www.eljadaae.nl/